Sink og sex

Sink har betydning for over 300 ulike enzymer i kroppen, og et lavt nivå kan knyttes til tap av sexlyst. 

Som vi skal se på i denne artikkelen er det sink som gjør det mulig for mannen å produsere testosteron, det viktigste kjønnshormonet for sexlyst, kroppsbehåring, dyp stemme og sterke muskler.

Sink er et viktig mineral som finnes i hele kroppen, og som blant annet også sørger for at immunforsvaret og stoffskiftet fungerer som det skal. 

Sink og sex 

Manglende potens og lyst er et vanlig seksuelt problem. I de siste årene har man imidlertid sett at problemet kan skyldes sinkmangel og at lave nivåer av testosteron kan føre til ereksjonsproblemer. 

En studie på unge menn fra 1996 viste en klar sammenheng mellom sink og testosteronnivå. Deltakerne ble satt på et kosthold som besto av svært lite sink, og utviklet etter hvert betydelig sinkmangel. Samtidig så man at testosteronnivået i kroppen falt med nesten 75 prosent etter 20 uker på lavsinkdiett.

I den samme studien så man også på tilskudd av sink hos eldre menn. Konklusjonen var at testosteronnivået mer eller mindre doblet seg ved hjelp av inntak av sink.
Deltakerne i studien fikk 459 umol (30mg) med sink. T8 inneholder 20 mg sink.

Sink og testosteron: Hva er linken?

Man vet ikke den nøyaktige sammenkoblingen mellom sink og testosteron, men mineralet ser ut til å påvirke cellene i testiklene, som produserer testosteron. På den måten bidrar sink til å opprettholde normale verdier av testosteron i blodet. 

Så sink er helt essensielt for kroppen, både for celledeling og for at immunforsvaret skal fungere optimalt. Det er også sink som ved hjelp av enzymer sørger for å bryte ned mat og andre næringsstoffer i kroppen. 

Sink finnes i visse matvarer, men også i kosttilskudd. 

Ettersom sink påvirker testosteronnivået ditt, kan det samtidig ha en viktig funksjon for å opprettholde normal sexlyst. Dette skyldes at libido og testosteronnivå er nært koblet sammen. 

Den alvorligste følgen av sinkmangel er nedsatt vekst og utvikling. 

Sink i kroppen

Kroppen kan ikke produsere sink selv, det er derfor viktig å tilføre sink gjennom kosten eller via et kosttilskudd. 

Du finner mye sink i animalske proteiner som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter.

Gode kilder til sink: 

  • Østers
  • Storfekjøtt
  • Krabbe
  • Frokostblandinger
  • Brød 
  • Svinekjøtt
  • Bønner
  • Kylling
  • Yoghurt
  • Nøtter
  • Havregryn
  • Kosttilskudd 

Anbefalt daglig inntak

For voksne menn er anbefalt daglig dose med sink 9 mg, mens for kvinner 7 mg. 

Kosttilskudd med sink

T8 dekker din daglige dose av sink, i tillegg til magnesium og vitamin B6: Den enkleste og raskeste måten å vedlikeholde testosteronnivået på.

Sink bidrar ikke bare til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet, immunsystemets normale funksjon, men også til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne. Magnesium og vitamin B6 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.