Sex grunner til å spise magnesium

Magnesium styrer over 300 prosesser i kroppen og er blant annet avgjørende for at testosteronproduksjonen skal fungere normalt. Det er testosteron som bidrar til muskelvekst, normal sexlyst og energi hos menn. 

Studier har vist at magnesiumtilskudd kan bidra til å gjenopprette testosteronnivået til det normale hvis du mangler dette viktige mineralet i kroppen. 

Testosteron er det viktigste kjønnshormonet hos menn. Og det ser ut til at jo mer magnesium du har i blodet, jo høyere er mengden fritt testosteron i kroppen, ifølge en forskningsartikkel publisert i Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis.

Ga økt testosteronnivå 

Videre viser en studie gjengitt i tidsskriftet Biological Trace Element Research at inntak av kosttilskudd med magnesium i minst 1 måned kan øke testosteronnivået (10 mg per kg kroppsvekt). Rapporten viste for øvrig en signifikant økning i testosteron blant de som trente, sammenlignet med dem som ikke var aktive.

Et annet stoff som har vist å ha positiv innvirkning på testosteronproduksjonen i kroppen, er sink. I studien spiste deltakerne sink i 4 uker (3 mg/kg/dag).

Kombinasjonen av sink og magnesium kalles ZMA – og det kan du lese mer om her.

Magnesium i kroppen 

Men daglig inntak av magnesium er ikke bare viktig for å normal testosteronproduksjon: 

1. Magnesium er viktig for å yte best mulig under trening 

Du har omtrent 20 gram magnesium i kroppen, og halvparten befinner seg i skjelettet og litt under halvparten i musklene. 

Hvis du trener kan det være at du behøver 10-20% mer magnesium avhengig av type treningsaktivitet.

I en studie opplevde for eksempel volleyballspillere som tok 250 mg magnesium hver dag en forbedring i hopp- og armbevegelser.

2. Viktig for god beinhelse

Sammen med kalsium er magnesium viktig for en sunn beinhelse, slik som å opprettholde normale knokler.

3. Viktig for å takle stress

Forskning viser at magnesium har innvirkning på nervesystemets normale funksjon og kan bidra til å redusere stresshormonene i kroppen. I motsatt fall kan mangel på magnesium føre til økt stress.

4. Viktig for hjertet og kretsløpet

Magnesium er nødvendig for nerve- og muskelimpulser og er spesielt viktig for muskelfunksjonen i hjertet. Magnesium er en elektrolytt og elektrolytter er mineraler som kroppen trenger for at nerve- og muskelfunksjonene skal fungere optimalt.

5. Magnesium spiller en viktig rolle for tennene

Magnesium hjelper kroppen med å absorbere kalsium og kan styrke tannemaljen og forhindre hull. Magnesium er viktig for både skjelettet og tennene.

6. Bidrar til å redusere tretthet og utmattelse

Magnesium har innvirkning på energinivået og kan redusere tretthet og utmattelse. Magnesium har innflytelse på mer enn 300 av enzymene i kroppen og mangel på dette viktige mineralet kan føre til at kroppen ikke fungerer optimalt.

Symptomer på magnesiummangel 

  • Tap av matlyst
  • Kvalme
  • Tretthet og utmattelse
  • Muskelkramper
  • Nummenhet, prikking i armer og ben
  • Personlighetsendringer
  • Unormal hjerterytme

Magnesium i mat

Magnesium finnes i de fleste matvarer, men gode kilder er spesielt poteter, grønnsaker, melkeprodukter, kjøtt og fisk. 

Magnesium og testosteron

T8 dekker din daglige dose av magnesium, i tillegg til sink og vitamin B6: Den enkleste og raskeste måten å vedlikeholde testosteronnivået på.

Sink bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet, magnesium og vitamin B6 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

Prøv T8 i 60 dager

50% RABATT – KUN 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.