B6 – et vitalt vitamin.

Har du kommet i den alderen hvor du føler du deg konstant slapp, trøtt og utmattet? Det kan komme av at du mangler vitamin B6, som har en rekke sentrale funksjoner i kroppen som å redusere tretthet og utmattelse. Det er bra for humøret! 

B6 er avgjørende for energiomsetningen i kroppen, og for at nervesystemet skal fungere normalt. Og siden kroppen dessverre ikke selv kan produsere vitaminet, er det viktig å velge de riktige matvarene. Eller rett og slett ta et kosttilskudd. 

Gir energi

B-vitaminer fungerer som en katalysator for å konvertere kalorier fra karbohydrater, fett og proteiner til energi. Litt på samme måte som en fyrstikk antenner drivstoffet i kull. Og B6 er involvert i mer enn svimlende 100 ulike enzymreaksjoner i kroppen!

Støtter immunforsvaret 

Dessuten er B6 nært koblet til et godt immunforsvar, og sørger for at det fungerer normalt. 

Vitamin B6 hjelper også kroppen med å lage hemoglobin, som brukes av de røde blodlegemene for å transportere oksygen rundt i kroppen. 

Bra for humøret!

Vitamin B6 er spesielt viktig for dannelsen av hormon og signalsubstansen serotonin, og har derfor en rolle i regulering av mentale prosesser og humøret.

B6 i kostholdet

Kroppen din trenger altså en viss mengde B-vitaminer for å fungere normalt, og hvis du allerede får i deg tilstrekkelige mengder gjennom kostholdet, vil ikke nødvendigvis ekstra B-vitaminer gi deg mer energi. 

B6 finnes i matvarer som:

  • svinekjøtt 
  • fjærfe 
  • fisk 
  • egg 
  • havre 
  • brun ris 
  • bananer 
  • soyabønner
  • peanøtter
  • Melk

Et vannløselig vitamin

B6 er sammen med tiamin, riboflavin, niacin, folat og B12 vannløselige vitaminer. Det betyr at de løses lett, ikke lagres i kroppen og kan skilles ut i urinen.

Anbefalt daglig dose:

Kvinner mellom 18 og 60 år anbefales et inntak av B6 på 1,2 milligram (mg). For menn er den anbefalte daglige dosen 1,5 mg.

Oppsummert bidrar B6 til:

  • til normal cysteinsyntese
  • nervesystemets normale funksjon
  • normal homocysteinomsetning
  • normal omsetning av protein og glykogen
  • normal psykologisk funksjon
  • normal dannelse av røde blodlegemer
  • immunsystemets normale funksjon
  • Å redusere tretthet og utmattelse
  • å regulere hormonell aktivitet

B6 i T8

Hvis du vil være sikker på at du får i deg nok B-vitaminer er det mest effektive å ta et kosttilskudd som T8. Det dekker din daglige dose av vitamin B6, i tillegg til sink og magnesium: Den enkleste og raskeste måten å vedlikeholde testosteronnivået på.

Sink bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet, magnesium og vitamin B6 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.